Drie op de tien transportbedrijven komen in de financiële problemen omdat opdrachtgevers de betalingstermijnen overschrijden.
Dat blijkt uit onderzoek van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Volgens de organisatie moeten transportondernemers nog steeds lang op hun geld wachten. Bij meer dan drie kwart van alle openstaande betalingen wordt de gangbare betaaltermijn van dertig dagen overschreden. Overschrijdingen van dertig tot zestig dagen of meer zijn daarbij geen uitzondering. Volgens TLN komt meer dan 30 procent van de bedrijven hierdoor soms in de financiële problemen. Vervoerders lopen het risico dat de winst die zij maken deels of zelfs volledig verdampt. Het voortbestaan van veel ondernemers en het economisch herstel van de sector komt hierdoor in het gedrang, laat TLN weten.
De openstaande vorderingen variëren per transportondernemer. Wanneer de betaaltermijn wordt opgerekt naar zestig dagen, heeft een kleine transportondernemer met vijf vrachtauto’s, naast een renteverlies, een liquiditeitsverlies van al gauw 53.000 euro. Bij een ondernemer met honderd vrachtauto’s loopt in het geval van een betaaltermijn van zestig dagen het liquiditeitsverlies al gauw op tot boven de 1 miljoen euro en een renteverlies van ruim 50.000 euro. Transporteurs moeten daardoor steeds vaker naar de bank voor financiering, die juist steeds minder happig worden om krediet te verstrekken.
TLN-voorzitter Sakkers hekelt de gang van zaken en doet een dringende
oproep aan opdrachtgevers om op tijd hun rekeningen te betalen. “Als
een werknemer twee of drie maanden op zijn loon moet wachten, trekt hij
ook bij zijn werkgever aan de bel. Maar als een opdrachtgever niet
betaalt, moet een vervoerder dat dan maar accepteren? Natuurlijk
niet.” Hier ligt echter ook een verantwoordelijkheid van de
vervoerder vindt Sakkers. Die zouden opdrachtgevers meer aan moeten
spreken op de late betalingen.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website