U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! maart 2013
De veertien Twentse gemeenten willen het afvalbeleid in eigen handen houden. Toch sluit de Hengelose wethouder Janneke Oude Alink niet uit dat er één afvalbeleid voor de Regio Twente komt. Een onderzoek van IPR Normag naar mogelijke toekomstscenario's moet de zaak in beweging brengen.
Sita had zich voor de aanbesteding voor de verwerking van het restafval van de Vab ingeschreven met een zodanig laag tarief, dat er alleen maar verboden staatssteun achter kon zitten. Tenminste, dat vond concurrerende inschrijver Attero. Attero's eigen 'scherpe' tarief bleek uiteindelijk in haar nadeel te werken.
Jarenlang kwam de grootschalige benutting van restwarmte uit avi's voor verwarming van huishoudens niet echt van de grond. Het was te duur en moeilijk rendabel te krijgen. Toch is Rotterdam binnenkort niet één, maar twee warmtenetten rijker.
'Wat draagt de lading?' is een typisch logistieke vraag. In het geval van huishoudelijk restafval is het antwoord bijna altijd het vervoermiddel of de container. Bij importstromen komt deze vorm van bulkvervoer echter amper voor.
Onze afvalberg verkleinen door te persen. Minder afval komt er niet door vrij, maar het scheelt wel veel transportbewegingen. Voor elke toepassing is er een pers, maar wat zijn de trends en welke rol speelt technologie? Het vakblad Afval! vroeg het aan vier afvalbedrijven.
Geen lampen en auto's, maar licht en kilometers. Het principe om geen producten maar prestaties te verkopen, begint om zich heen te grijpen. Daardoor blijven producenten eigenaar van het product. Wat betekent deze omslag voor de afvalsector?
Verschillende Nederlandse gemeenten onderzoeken de mogelijkheden van het afvoeren van groente- en fruitafval via een vermaler in de gootsteen of het aanrecht. Het kan de gft-scheiding flink verhogen. Tegenstanders zijn echter bang dat de gehele gft-verwerking onrendabel wordt.
Roelof Kruize, directeur Waternet in Amsterdam. Tot 1 januari 2013 was hij tevens interim-directeur van het AEB in Amsterdam.
Soms pakken initiatieven goed uit en soms zijn er factoren in het spel die van tevoren niet te voorspellen zijn. Maar één ding is zeker: de uitdaging om in crisistijd een nieuw congres op de markt te zetten is opgepakt en een succes gebleken. Het congres 'Transport van afval' is een blijvertje.
De Evoa biedt weliswaar de mogelijkheid om aan een transport van afvalstoffen voorwaarden te verbinden, maar niet in het oneindige. Dat daar grenzen voor bestaan, blijkt uit een uitspraak van de voorzitter van de Raad van State in een schorsingszaak.
Het leasen van duurzame consumptiegoederen: we kopen geen auto, maar leasen vervoer. Volgens Europees Parlementslid Judith Merkies een belangrijke omslag “in een tijd waar we naar méér groei en banen met minder materialen willen.” Een soortgelijke ambitie had de Amerikaanse econoom Bernard London al in de crisisjaren dertig.
Terwijl we afstevenen op een nijpend eiwittekort, zit het organische afval er barstensvol mee. Door larven van huisvliegen te kweken, weet Jagran die eiwitten te benutten. Insectenkweek lijkt niet alleen hoogwaardig, maar ook financieel interessant.
Afvalsorteerbedrijven houden de harde kunststoffen tijdens het sorteren van het ingezamelde afval apart. Deze veelal gemengde kunststoffen worden door Kunststof Recycling Van Werven nagenoeg volledig gerecycled tot herbruikbare grondstoffen.