EVO en adviesbureau DLD hebben Barge Truck bedacht, een innovatief binnenvaartconcept om steden op een schone manier te bevoorraden door gebruik te maken van de kleine vaarwegen.
Staatssecretaris Huizinga van verkeer en waterstaat heeft EVO donderdag
een innovatieprijs voor dit concept toegekend en aangekondigd dat de
bedenkers het idee in de praktijk mogen gaan uitvoeren. EVO gaat
onderzoeken of en op welke manier dit concept in de praktijk kan
concurreren met het wegvervoer.
Barge Trucks zijn schone duwboten met koppelbare eenheden die goed
bruikbaar zijn voor de bevoorrading van steden. De kleinste Barge Truck
kan uitstekend worden ingezet in vaargebieden met weinig ruimte,
bijvoorbeeld in Amsterdam voor het vervoer van afval, bouwmaterialen, zand
en grind. De grotere Barge Trucks zijn geschikt voor de kleine vaarwegen
buiten stedelijke gebieden, zoals in Brabant.
De voertuigen worden lokaal met een kleine schone motor (pumpjet)
voortgestuwd. De koppelbare duwbakken worden voortgestuwd door de duwboot
en kunnen zo groot worden gemaakt als de vaarwegen lokaal toelaten.
Barge Trucks zijn een uitkomst omdat het vervoer over het water hard nodig
is om de verwachte vraag naar transport op te vangen. Steden maken het
bevoorraden van de stadcentra steeds moeilijker door bijvoorbeeld strenge
eisen te stellen aan uitstoot van vrachtauto's. Daarnaast hebben geplande
weguitbreidingen vertraging opgelopen door de strenge
luchtkwaliteitsnormen.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website