Supermarktketen Albert Heijn gaat op de verpakkingen van huismerkproducten informatie verstrekken over afvalscheiding.
De zogenaamde 'Weggooiwijzer' is met hulp van Nedvang ontwikkeld door
Albert Heijn en Milieu Centraal. De wijzer werkt met verschillende logo's,
die uitleggen hoe klanten de verschillende onderdelen van een verpakking
het beste weg kunnen gooien. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de meest
gangbare afvalstromen: papier, glas, kunststof en restafval.
“Om een zo hoog mogelijke recycling van materialen te behalen is het
van belang dat in het geval van bronscheiding de materialen zo goed
mogelijk gescheiden worden. Consumenten twijfelen soms of een bepaalde
verpakking in een bepaalde zak of bak mag. Deze Weggooiwijzer neemt die
twijfel weg", zegt Jan Storm van Nedvang. "We hopen dat nog meer bedrijven
volgen met communicatie naar hun klanten over het gescheiden weggooien van
hun verpakkingen."
Het duurt nog wel even voordat alle verpakkingen van het Albert Heijn
huismerk van de weggooiwijzer voorzien zijn. Eind 2012 wil de supermarkt
de logo's op alle puur&eerlijk-producten hebben. Uiterlijk in 2015
staat de wijzer op alle huismerkproducten.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website