Het televisieprogramma Zembla meldt dat zo'n 20 miljard kilo aan bodemas onder de Nederlandse wegen liggen, dat deze giftig zouden zijn, en dat van een groot deel de locatie onbekend is. De VA geeft aan dat overheden en de afvalsector zich aan alle regels houden en dat de bodemassen veilig worden toegepast.
In de televisie-uitzending van vanavond (woensdag 24 oktober) besteedt het onderzoeksprogramma Zembla aandacht aan bodemas onder Nederlandse wegen. In een notitie die de Stichting Infrastructuur Kwaliteitsborging Bodembeheer (SIKB) in maart 2018 voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft geschreven, staat dat tussen 1986 en 2016 waarschijnlijk onder ongeveer 550 Nederlandse wegen bodemas is gebruikt. Bodemas mag worden gebruikt in de wegenbouw, onder wegen, opritten en taluds, als het goed is ingepakt. Volgens het SIKB is een groot deel van deze 550 locaties niet in beeld.
Van de locaties die wel in beeld zijn, is het onduidelijk in welke staat van onderhoud ze verkeren. Daarom pleit het SKIB voor een groot aantal jaarlijkse monitoringsrapportages. Maar volgens de stichting is slechts een beperkt aantal rapportages beschikbaar.
In een reactie geeft de Vereniging Afvalbedrijven (VA) aan dat overheden en de afvalsector de voorwaarden en voorschriften voor de zogeheten IBC (Isoleren, Beheersen en Controleren)-toepassing helder zijn en worden nageleefd. Sinds 2012 werken rijksoverheid en de afvalsector samen aan de kwaliteitsverbetering van bodemas. Met een Green Deal hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de VA namens de twaalf Nederlandse AEC’s afgesproken dat in 2017 minstens de helft van de geproduceerde bodemas wordt toegepast als zogeheten ‘vrij toepasbare bouwstof’ waarbij geen beschermende maatregelen meer nodig zijn. Uit een evaluatie uitgevoerd door PwC blijkt dat de AEC’s aan de afspraken voldoen. De exploitanten van alle AEC’s hebben stevig geïnvesteerd in diverse innovatieve technieken die de kwaliteit van bodemas verbeteren. Uiteindelijk doel is om in 2020 alle bodemas zodanig schoon te maken, dat het vrij toepasbaar is en zo bijdraagt aan de circulaire economie.
De VA meldt dat bodemas volgens de Europese wetgeving geen gevaarlijk afval is en kent Nederland sinds 1986 regelgeving voor de toepassing van bodemassen. Opgewerkte bodemassen worden al meer dan twintig jaar veilig toegepast als ophoogmateriaal in de wegenbouw, als funderingsmateriaal en in asfalt of beton. Daarmee noemt de VA het gebruik goed passend in de transitie naar circulaire economie.