De reclamecampagne voor de gescheiden inzameling van kunststoffen bij huishoudens heeft een prijs ontvangen van de reclamewereld.
Advertentie- en reclamebureaus bepalen jaarlijks wie de beste, leukste of indrukwekkendste camagne heeft gevoerd. Er zijn tal van prijzen, Effies genaamd, die in verschillende categorieën worden uitgereikt. In de categorie ‘Bewustwording’ is de campagne Plastic Heroes bekroond met de zilveren Effie 2010. “De slimme strategie, de knappe uitvoering en resultaten die alle verwachtingen overtreffen, maken deze case prijswaardig.” De prijzen zijn dit jaar voor het eerst in 'cases' verdeeld, waarbij de inzenders de campagne in twintig minuten konden presenteren.
Effie
De Effie is de wereldwijde prijs
voor effectieve communicatie die in meer dan dertig landen verspreid over
vijf continenten wordt toegekend. De Effie is eigendom van Effie
Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1984 in
Nederland uitgereikt. Inzenders voor
de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of
doorslaggevende rol heeft gespeeld in de geslaagde
marketingoperatie. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van
Nederland wordt georganiseerd door de VEA, Vereniging van
communicatieadviesbureaus en BVA, bond van adverteerders.
Jury-rapport
Onderstaand is de verantwoording van de jury voor de toekenning van de
zilveren award.
Goede, harde case. Het visitekaartje van
deze categorie, waar iedereen en het milieu in het bijzonder blij van
wordt. De Plastic Heroes zijn er in geslaagd om binnen een jaar tijd het
inzamelen van plastic afval bijna net zo gewoon te laten worden als het
inzamelen van oud papier en glas.
Knap om zo snel het ingesleten gedrag van de burger te
veranderen.
Helemaal knap om alle gemeenten van Nederland (met uitzondering van
Rotterdam) mee te krijgen. Niet door verplichte wetgeving, maar door een
slimme strategie. Simpel gezegd: Als alle inwoners van Nederland bereid
zijn om plastic afval te scheiden, dan kunnen alle gemeenten van Nederland
niet achterblijven om hierin te faciliteren.
Door de marktwerking- en psychologische druk die uitging van de
landelijke publiekscampagne moesten gemeenten wel ‘mee’. Geen
gemeente kon het tegenover zichzelf en haar inwoners verantwoorden om
afzijdig te blijven.
De gekozen communicatievorm met een feloranje, uiterst lenig icoontje
in een heldenrol (de Plastic Hero!) werkte als een magneet op alle
doelstellingen.
Met mooie een-tweetjes tussen burger en gemeente, free publicity en
paid publicity.
Het inzamelen van plastic afval is onderdeel geworden van de publieke
agenda en het persoonlijk gedrag. Met als resultaat een exponentiële
groei van de hoeveelheid ingezameld plastic: maandelijks wordt er nu (juli
2010) drie keer zoveel ingezameld als het jaarvolume van heel
2008!
Deze bewustwordingscase, vanuit de principes van een merkoperatie
aangestuurd, is dikverdiend ZILVER.
Meer informatie